Stopa cukrzycowa - jak ją leczyć?

Zespół stopy cukrzycowej występuje u prawie 10% diabetyków. Jest to jedna ze zmian, które pojawiają się w organizmie przy niewyrównanej cukrzycy. Objawy początkowo są niezauważalne, przez samego chorego. Zwiększa to ryzyko pogorszenia, a nieleczone prowadzą do poważnych konsekwencji. Proces leczenia jest wymagający, dlatego bardzo istotne jest wczesne podjęcie działań profilaktycznych.

Dlaczego u diabetyków?Stopa cukrzyka

W przypadku długo utrzymującej się hiperglikemii może nastąpić uszkodzenie nerwów obwodowych, a także rozwój zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Z tego powodu, w wyniku urazów oraz nieprawidłowej pielęgnacji kończyn dolnych może rozwinąć się stopa cukrzycowa. Jest to tak niebezpieczne powikłanie, że może kończyć się amputacją kończyny. Rany na stopach powstają często wskutek urazów nieodczuwanych przez pacjenta, ze względu na uszkodzenia zakończeń nerwowych. Pogłębiające się rany mogą prowadzić do owrzodzeń. U cukrzyków gojenie się ran jest utrudnione i może doprowadzić do stanu zapalnego kości, powstawania zmian martwiczych i zgorzelinowych.

Leczenie stopy cukrzycowej

Powinno być prowadzone kompleksowo z zaangażowaniem różnych specjalistów diabetologa, chirurga, ortopedy, wykwalifikowanego podologa. Najważniejszym krokiem jest wyrównanie metaboliczne cukrzycy. Musimy doprowadzić do uzyskania i utrzymania prawidłowego stężenia glukozy we krwi. Należy wprowadzić odpowiednią dietę. W przypadku, gdy pojawi się owrzodzenie, konieczne jest oczyszczenie rany, usunięcie martwych komórek. Może nastąpić antybiotykoterapia oraz stosowanie odpowiednich opatrunków. Skuteczną metodą leczenia rany jest również terapia podciśnieniowa. Chorą kończynę należy odciążać za pomocą kul, a nawet wózka inwalidzkiego. Obuwie powinno być tak dopasowane, żeby nie powodowało ucisku, czy dyskomfortu. Jest to rana trudno gojąca się. Chory powinien mieć zapewnione pożywienie bogate w białko, składniki odżywcze.