JAK ZADBAĆ O PĘKAJĄCE PIĘTY?

Suche, pękające pięty są zmorą wielu osób. Nie tylko wyglądają bardzo nieestetycznie i psują radość z lata, gdy można całe dnie chodzić w klapkach czy sandałach. Nieleczone i zaniedbane zaczynają pękać coraz głębiej, aż powodują bolesne rany i uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Dlaczego pięty pękają i jak można im pomóc?

Przyczyny pękających piętPękające pięty

Przyczyn pękania pięt może być naprawdę wiele. Jedną z nich może być nadwaga lub nadmierne ścieranie pięt. Stojąc, na piętach opieramy cały ciężar ciała. W przypadku nadmiarowych kilogramów, pięty po prostu są zbyt obciążone. Czasami pięty pękają przy zaburzeniach hormonalnych lub układu krążenia, są też częstym objawem cukrzycy, a także nieprawidłowego funkcjonowania tarczycy. Pięty mogą pękać też, gdy nosimy niewygodne, nieoddychające obuwie lub skarpetki, nadmiernie obciążamy je (np. podczas sportu) lub na skutek nieprawidłowości związanych z biomechaniką chodu. Pękające pięty są czasem też objawem nieprawidłowej diety – picia zbyt małej ilości wody, braku witamin A i B w diecie lub też braku higieny.

Leczenie pękających pięt

W leczeniu pękających pięt pomoże nam podolog. Jeśli stopy były zaniedbane przez dłuższy czas, leczenie będzie wymagało co najmniej kilku wizyt. Podczas wizyty podolog przygotuje dla stóp konkretną terapię. Następnie przy pomocy specjalistycznych narzędzi usunie on martwy naskórek. Kolejnym etapem jest nałożenie na stopy specjalnej nawilżającej maski z leczniczym preparatem, a czasem nawet opatrunku. Podolog zawsze instruuje pacjenta, jak powinien on zadbać o stopy w domu – to bardzo istotne w całym procesie leczenia. Przede wszystkim musi  nastąpić współpraca z podologiem i stosowanie się do dopasowanej terapii.