Jak leczyć grzybicę paznokci?

Wbrew powszechnie panującej opinii, z grzybicą paznokci zmagają się nie tylko osoby starsze. Infekcja dotyka coraz większej ilości ludzi młodych, którzy często nie zauważają jej pierwszych objawów. Co wywołuje grzybicze zapalenie płytki, jak ją rozpoznać i przede wszystkim – w jaki sposób skutecznie leczyć? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie. Zachęcamy do uważnej lektury.

Czym jest grzybica paznokci i jakie są jej przyczyny?Stopy

Szacuje się, że grzybicze zapalenie paznokci dotyka około 12-13% całej populacji. Odpowiedzialne za jego występowanie są dermatofity – jedne z głównych grup grzybowych występujących u ludzi. Do ich rozwoju potrzebne są przede wszystkim wilgoć i ciepło. Z tego też względu grzybica paznokci rozwija się najczęściej na stopach i dotyczy głównie dużego palucha i piątego palca. Warto zaznaczyć, że choroba rozwija się stosunkowo długo. Jej pierwsze objawy są praktycznie niezauważalne, dlatego też bardzo łatwo je przeoczyć.

Charakterystycznymi objawami grzybicy paznokci są:

• nienaturalnie pogrubiona i przebarwiona płytka paznokcia (zainfekowane paznokcie zmieniają kolor na brązowy, żółty lub czarny);
  • łamliwość i kruchość płytki, które uwidaczniają się najczęściej w trakcie obcinania paznokci;
  • wydobywający się z zakażonej płytki przykry zapach;
  • łatwa deformacja płytki paznokcia;
  • nadmiernie zrogowaciały naskórek wokół zainfekowanego paznokcia;
  • pojawiające się w płytce  zagłębienia i bruzdy.

Jak leczyć i zapobiegać nawrotom grzybicy paznokci?

Jeszcze nie tak dawno temu popularną metodą leczenia grzybicy paznokci było chirurgiczne usunięcie zainfekowanej płytki. Na szczęście czasy się zmieniają i dzisiaj stawia się głównie na środki farmakologiczne. Leki można przyjmować na dwa sposoby:

• pulsowo – leczenie trwa dwa lub trzy miesiące. W ciągu każdego z nich zażywa się leki jedynie przez tydzień;
  • ciągle – dla uzyskania pożądanego efektu osoba zainfekowana grzybiczym zapaleniem paznokci powinna przyjmować medykamenty nieprzerwanie przez okres sześciu tygodni.

W aptekach znaleźć można również bogaty wybór specyfików, do których zaliczyć należy głównie maści i żele. W ich składzie znajdują się: cyklopiroks, amorolfina lub mikonazol, czyli substancje, które pomagają zwalczyć bakterie dermatofitów.

Ciekawą alternatywą dla leczenia farmakologicznego jest terapia z wykorzystaniem nowoczesnego lasera Luna. Metoda, pomimo że stosunkowo młoda, charakteryzuje się wysokim stopniem skuteczności oraz pozwala uzyskać szybkie efekty. Jest ona także komfortowa – zarówno dla wykonującego zabieg podologa, jak i pacjenta.

Należy pamiętać, że grzybica paznokci to schorzenie nawracające. Mając to na uwadze, warto zadbać o prawidłową higienę wyleczonych stóp. W trakcie wizyty w saunie lub na basenie nie należy chodzić boso, warto dokładnie osuszać zarówno stopy, jak i miejsca między palcami. Szalenie istotny jest także dobór odpowiedniego obuwia takiego, które nie uciska paznokci i wykonane jest z naturalnych i oddychających materiałów.