Cukrzyca a zdrowie stóp – co warto wiedzieć?

Niewątpliwie cukrzyca ma wpływ zarówno na wygląd, jak i na ogólnie pojmowane zdrowie stóp. Jest to choroba, której nieodpowiednie leczenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, na przykład w postaci tzw. stopy cukrzycowej. Wysokie stężenie cukru we krwi jest niekorzystne dla organizmu człowieka. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do amputacji kończyny pacjenta. Dlatego tak ważna jest szybka diagnoza i odbywanie regularnych kontroli u specjalisty. Niepokojące powinny być w szczególności takie objawy jak:stopa cukrzycowa

• skurcze mięśni w kończynie,
  • nieprawidłowe gojenie się ran,
  • bóle stopy, które nasilają się nocą,
  • drętwienie i mrowienie stopy,
  • deformacje w obrębie palców stopy (tzw. palce młoteczkowate),
  • brak prawidłowego odczuwania temperatury na stopach,
  • brak czucia przy urazach mechanicznych,
  • problem z równowagą,
  • owrzodzenia.

Przy czym są to tylko wybrane symptomy, które powinny zaniepokoić cukrzyka. Właśnie dlatego niezwykle istotna jest prawidłowa pielęgnacja stóp. Aby poprawić ich kondycję,  można umówić się na konsultację podologiczą, np. w Gorzowie Wielkopolskim. Specjaliści zajmujący się profilaktyką stopy cukrzycowej pomogą dopasować odpowiedni kierunek leczenia, aby uniknąć najgorszych powikłań cukrzycowych.

Jak pielęgnować stopy, mając stwierdzoną cukrzycę?

Odpowiednia pielęgnacja stóp u cukrzyka zmniejsza ryzyko wystąpienia  zespołu stopy cukrzycowej. Zaleca się między innymi codzienne mycie stóp w letniej wodzie przez około 2–3 minuty. Ich moczenie nie powinno jednak trwać zbyt długo. Cukrzyk powinien również codziennie smarować stopy maściami witaminowymi. Wskazane jest także korzystanie przez niego z obuwia z szeroką płaską podeszwą i o prawidłowym rozmiarze, a także z właściwych skarpetek – bawełnianych i bezuciskowych.